Antti Rautio Tavallisuus riittää onnellisuuteen.

Imatran liikennevaloista kiertoliittymiä

Imatralla on menossa kokeilu, jossa liikennevalot on sammutettu yöajaksi. Se on hyvä kokeilu. Kuitenkaan Imatra ei ole niin iso kaupunki, että täällä olisi varsinaista tarvetta yksillekään liikennevaloille, joten liikennevalot voisi Imatralta poistaa ihan kokonaan. Ainoastaan Vuoksenniskalla oleva Biovuoksen risteys on sijaintinsa puolesta sellainen, johon on perin hankala muuta liikennejärjestelyä tehdä. Kaikki muut valoristeykset pitäisi muuttaa kiertoliittymiksi tai sitten vain poistaa valot kokonaan käytöstä, kuten on jo parin risteyksen osalta Karjalantiellä tehtykin. Esimerkiksi Vuoksenniskalla ST1-huoltamon kohdalla olevat liikennevalot eivät varmastikaan ole millään muotoa tarpeelliset eikä siihen ole myöskään tarpeellista rakentaa kiertoliittymää.

 

Tiedän, etteivät kiertoliittymät ole kaikille välttämättä kovin mieluisia, mutta liikennevaloihin verrattuna niissä on monia hyviä puolia. Ensinnäkin kustannukset. Liikennevaloja pitää huoltaa ja korjata tasaisin väliajoin ja ne kuluttavat sähköä. Kiertoliittymät eivät rakennuskustannusten jälkeen aiheuta minkäänlaisia pakollisia kuluja. Panostus nyt toisi pelkästään säästöä tulevaisuudessa. Toisekseen kiertoliittymät toimivat luonnollisina hidasteina, sillä niiden läpi on perin hankala ajaa kovaa. Tämä hillitsisi nopeuksia kaupunkialueella ilman hidastetöyssyjen rakentamista. Kolmanneksi turha seisoskelu ja tyhjäkäynti liikennevaloissa loppuisi myös.

 

Ainoa riski kiertoliittymien kohdalla liittyy siihen, että ne suunnitellaan tai rakennetaan huonosti. Lappeenrannassa on kaksi oivaa esimerkkiä, miten niitä ei pidä tehdä. Nekään eivät kuitenkaan ole mikään syy, ettei Imatralla voitaisi kiertoliittymiä tehdä onnistuneesti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Tainionkoskentien liikennevaloista (uimahalli, Keskuskatu, kaupungintalo) en halua luopua. Nelikaistaisen kadun risteysten "ympyröiminen" ei nimittäin käy aivan kätevästi.

Karjalantien ja Torikadun kiertoliittymä toimii hienosti. Eniten etua se tarjoaa kevyelle liikenteelle, eikä pyöräilijän tarvitse (periaatteessa) väistää kuin hälytysajoneuvoja. Valoissa joutui joka ikinen kerta odottelemaan, tyypillisesti minuutin verran.

Kiertoliittymän rakenteen yleistä mahtavuutta ihmettelen. Eikö ympyräksi riittäisi tasainen asfalttikenttä, jonka keskelle betoniporsaista koottaisiin halkaisijaltaan kolmimetrinen kehä? Muutama valopylväs ja asiaankuuluvat liikennemerkit - se on siinä.

Käyttäjän AnttiRautio kuva
Antti Rautio

Mainitsemasi risteysten ympyröinti ei käy kätevästi, mutta jos ja toivottavasti kun ne lähitulevaisuudessa ympyröidään, ne pitäisi tehdä kaikki kolme kerralla. Tämä siksi, että liikennejärjestelyt voisi siinä samalla järkevöittää muutenkin. En nimittäin oikein näe neljää kaistaa mitenkään pakollisena tuolla pätkällä.

En ole tarkemmin tutustunut määräyksiin, mutta uskoakseni Suomen lait ja määräykset eivät anna myöden tuolle mainitsemallesi idealle pysyväksi ratkaisuksi. Betoniporsaat kun eivät ole kiinteät eli periaatteessa niitä voi joku käydä liikuttelemassa.

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

keskustan liikennevalot silloilta helsingintielle pois = kaaos.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Muutama vuos takaperin kun nuo valot oli melkein koko kesän pois käytöstä niin miun mielestä siinä se vähänen liikenne pelas paljon paremmin ku valojen ollessa käytössä.
Ilmeisesti autoilijat jotka tuota kohtaa arasteli kiersivät muita reittejä...

Käyttäjän AnttiRautio kuva
Antti Rautio

Jukka, miksi se olisi kaaos? Siis jos siihen risteykseen saadaan mahtumaan järkevän kokoinen ympyrä ja mielestäni siihen sellaisen kyllä saa.

Juuso Hämäläinen

Jatkakaa vain rauhassa projektia siellä Imatralla. Emme täältä Hesasta puutu mitenkään siihen.

Lähettäkää valtuuskunta Englantiin kuukaudeksi tutustumaan erikokoisiin liikenneympyröihin. Vuokra-autot alle ja kiertämään miljoonaa ympyrää. Niitä on ollut siellä 80 vuotta. Kaipa nuo osaavat kertoa minkälainen on ideaali ympyrä.

Vinkki: paras ympyrä on sellainen aivan matala, jonka yli voi ajaa suoraan auton hajoamatta.

Käyttäjän AnttiRautio kuva
Antti Rautio

Englannissa on liikenneympyröitä liikenneympyröiden sisälläkin ja pyörivät suomalaisittain katsoen väärään suuntaan. En ole itse siellä käynyt, mutta mielenkiintoisia kuvia ja videoita niistä kyllä nähnyt.

Kunnollisen liikenneympyrän rakentaminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta perin kummallisesti siinäkin onnistutaan välillä epäonnistumaan ihan huolella. Työn puolesta olen nähnyt monia sellaisia, valitettavasti.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Ehdotan et Imatralle rakennetaan ainoastaan yksi kiertoliittymä, sellainen iso, koko kaupungin kokoinen. :D

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset